Wednesday 20 July 2016

Kepentingan Online Banking

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 

 "Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang”


Assalamualaikum dan selamat petang,

Petang ni aku nak up satu entry dan harap entry ni dapat bagi manfaat kepada pembaca sekalian. Online banking ni merupakan satu istilah yang digunakan untuk menggambarkan proses di mana seorang yang akan melaksanakan transaksi perbankan melalui cara elektronik kepada penerima. Misalnya, aku nak beli ticket bas, aku hanya booking secara online dan payment melalui CIMB clicks atau Bank Islam (BIMB), Maybank2u dan lain lain banking yang ada di Malaysia ni. Sapa setuju online banking ni memudahkan kita untuk berurusan lagi lagi dunia semakin canggih ni ha?



Kelebihan Online Banking :-
  • Kemudahan - Kebanyakkan bank memang menawarkan perbankan internet yang dibuka untuk urasan perniagaan. Jadi kalau korang dah ada ATM card tu just daftar untuk online banking. Tak kena cas cuma korang kena register sendiri untuk username dan pasword akaun. Jangan risau, tak susah. Nak senang korang boleh google atau tanya pekerja di bank tersebut. Korang hanya perlu daftar di ATM dan balik rumah dah boleh buat akaun online.
  • Menjimatkan masa - Kalau korang dah ada online bankig ni kan, korang dah dapat jimatkan masa untuk pergi ke bank. Kalau lah bank tu jauh dari rumah ini lah cara yang terbaik, hanya klik dan klik dan semuanya dah siap. Korang jugak tak payah beratur panjang panjang dah lepasni. Kan? Hanya perlu ada laptop dan internet, semuanya siap. Oh ya, korang juga boleh bayar segala bill dan segala apa yang korang nak. Klik klik semudah tu je kan.
Bagi aku, online banking sangat mudah dan ianya telah memudahkan urusan kita setiap hari. Kita juga boleh check balance baki bank tu dengan mudah dan ada juga history trasaction dimana kita boleh detect bila duit masuk dan keluar dan di mana. Mudah kan? 

Semudah mana pon, online banking tetap ada juga keburukan. Tapi diri kita yang menentukan sama ada ianya ke arah kebaikan atau negatif. Jangan sesekali bagi username dan pasword kat orang lain. Online banking ni security nya juga pada TAC nomber dimana setiap kali trasaction kita akan dapat satu code yang akan di hantar ke telefon. So henpon sangat penting. Hohohoo!

Sekarang ni dah boleh make sure kan kita ada stau akaun untuk online banking. Mana tahu kot ada emergency kan. Online banking yang fames sekarang ni adalah CIMB Cliks, Maybank2u, dan Bank Islam. Yang ni yang familiar orang selalu guna kan. BSN sekarang pon dah ada online banking tau. Heheheh!

Lots of love ecahh, 

4 comments

20 July 2016 at 15:29

Yeah. Online banking sangat sangat membantu terutama bg someone yg susah nak bgerak sana sini

20 July 2016 at 16:15

yeah hidup lebih mudah bila ada online banking!

20 July 2016 at 20:35

Betul. HAHAH tak active lg hm. guna org punya je HAHA.
Ada belajar dulu. Maybank punya security Power.
If I wasnt mistaken lahhhh. and and We are going to explore more about online banking system.
hehehe.

21 July 2016 at 16:06

agree sangat tht online banking ni penting and make things easier! tapi keburukan utk hazy, nanti senang sangat nak shopping online. hihi. So kena pandai kawal kalau dah ada online banking ni XD

Post a Comment