Hati dan Perasaan? Alangkah beruntungnya..

by - 20:14:00

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera.

Tumblr_mdfevw1jag1rhmxy6o1_500_large
Bila cakap tentang hati dan perasaan kekadang Aisyhah sendiri terkedu dan tidak tahu apa yang harus dipikirkan dan apa yang harus dilakukan. Tentang hati dan perasaan ni merupakan aset yang tersanggat lah sensitif. Aset yang tersanggat sensitif dan tidak boleh dibuat main dan tidak boleh dibeli dengan wang ringgit. 

Sukar untuk kita sendiri menjangka hati dan perasaan orang. Mereka juga tidak dapat menjangka hati dan perasaan kita. Mungkin disebabkan kita bukan manusia yang luar biasa yang dapat membaca isi hati dan perasaan mereka. Kalaulah kita dapat berbuat sebegitu tentu haru hara dunia nanti...

Selama ni apa yang kita tidak puas hati kita bisikkan pada hati, kita mengadu pada jiwa dan hanya diri kita yang tahu. Bukan mudah menjaga hati dan perasaan kita. Kadang kala kita rasa tidak berpuas hati dengan diri kita sendiri. Pada masa yang sama lubuk hati kekadang penah berkata " Alangkah beruntungnya kalau aku menjadi si dia...." Mesti pernahkan dialog macam tu menjelma dalam fikiran kita? Yaa. Aisyhah sendiri pun penah alami. Sesungguhnya manusia sememangnya sukar bersyukur dengan apa yang dimiliki. Malah sibuk tentang apa yang dia tidak miliki.

Sebagai seorang manusia aku tidak lari dari kesalahan. Manusia tidak pernah sempurna. Kesalahan yang dilakukan yang dapat mematangkan akal seseorang. Walaupun kadang kala yang kesalahan dilakukan tanpa kita sedari. Mungkin ada juga silapnya dari kita sendiri, kita kena akui itu, kita hanya manusia biasa. Kita bukan manusia yang sempurna dan tiada manusa yang sempurna dalam dunia ini.
Kadang kadang apa yang kita  lakukan seolah olah satu benda yang sukar diterima oleh orang lain. Ada masa kita sedaya upaya nak menghiburkan orang lain, nak bagi orang disekitar kita, kawan kawan kita gembira tapi seolah oleh usaha kita langsung tidak dihargai dan lebih parah mereka mempermainkan usaha kita. Salahkah kita nak bahagiakan orang disisi kita? Berdosa ke? Kita hanya manusia biasa :") Pecaya dengan takdir Allah ^^

You May Also Like

17 Comments

  1. Kita manusia biasa yang sentiasa berusaha menjadi luar biasa pada pandangan Tuhan.Aamiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kak PC. Ya Allah lama nya tak sembang ngn kak pc heehee

      Delete
  2. mempelajari erti syukur dalam kehidupan antara sumber ketenangan. memang susah tapi jangan putus berusaha :) Salam 29 Ramadhan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Kita sbgai manusia kena belajar erti syukur.. hehe

      Delete
  3. Just happy-ii jangan sedih-ii kay hehe

    ReplyDelete
  4. Hmm automatik sendu. Tabah ya Aisyhah :'(

    ReplyDelete
  5. kalau cakap pasal hati dan perasaan ni buat saya speechless. kadang2 rasa macam nak nangis. eh? hehe sebab apa pun yang kita fikirkan bermulanya di hati..

    ReplyDelete
  6. kadang2 kita ni bila tgh rasa kosong ke apa,selalu negatif talk. huhu...kadang2 rasa macam hidup ni tak adil. hidup mcm semua seba tak kena. macam2 lah perasaaan datang. huhu... berbolak balik hati lagi satu hal. suusah nak kawal diri.

    ReplyDelete
  7. SELAMAT HARI RAYA!! best entry ini.. done follow u, follow me back.. tq
    http://acuyuhan.blogspot.com/

    ReplyDelete
  8. Betul tu, Kita Ni manusia biasa he aisyhah..buat je yg terbaik, dan sentiasa syukuri apa yg Kita Ada😊😉

    ReplyDelete
  9. ASSALAMUALAIKUM..

    SELALU BAIK DAN SEHAT SEHAT YA...#2380

    ReplyDelete
  10. yes betul. hati ni kalau buat salah sikit je, dia mmg akan terluka smpai mati pun luka tu tak kan hilang

    ReplyDelete
  11. Stay positive! it's okay not to be okay sometimes.

    ReplyDelete
  12. yes. things can get a bit complex sometimes :') but it's alright. I think it's important to remind ourselves from time to time that inn the end, we weren't born to please people, but to please Allah.Also, we're not perfect, so it's normal to make mistakes. we shouldnt be too hard on ourselves

    ReplyDelete
  13. Stay strong & positive yaa :D

    ReplyDelete
  14. Alhamdulilah..kita bole belajar untuk bersyukur dari hari ke hari..walaupun ada masa kita terdetik mencemburui orang lain..itu normal..siapalah kita...manusia biasa

    https://nasuha-itsmyessay.blogspot.com/2020/08/ada-nak-order-origami-3d.html

    ReplyDelete