Monday 30 March 2020

Ketika Semester Akhir Diuji


Assalamualaikum dan selamat pagi!

Harini ini merupakan hari yang ke - 13 kita mengikuti Perintah Kawalan Pergerakkan (PKP) dan ianya di lanjutkan sehingga 14 April 2020. Alhamdulilah, harap semua dalam keadaan yang baik dan sentiasa menjaga pergerakkan korang yang mampu untuk mencegah wabak ini daripada terus menular.

Strategies for Creating a Successful Online Classroom

Semester 8 merupakan semester akhir aku di Universiti Sains Malaysia selama 4 tahun. Alhamdulilah aku bersyukur kerana mampu berdiri sehingga kini dan hampir menamatkan pengajian Ijazah Sarjana Muda. Namun, kita diuji dengan satu wabak penyakit yang dikenali sebagai Covid-19. 

Aku hanya mampu merasai semester akhir selama 4 minggu sahaja dan pengajian dilakukan secara atas talian. Hal ini bermakna tiada lagi berjumpa kawan, tiada lagi jumpa pensyarah kerana ianya di atas talian yang hanya melibatkan semuanya di hujung jari. Sedih tetap sedih tapi keselamatan adalah keutamaan.

Walaupun pembelajaran dilakukan di atas talian, aku berharap Malaysia kembali pulih. Semoga keadaan semakin menjadi stabil dan dimudahkan segala urusan. Disamping itu, terima kasih barisan-barisan hadapan Frontliner yang berjuang untuk negara! Semoga jasa kalian dibalas setimpal hendaknya! Amin. 

Jangan lupa untuk #StayAtHome #StaySafe dan jaga pergerakkan anda dan kebersihan. 

Lots of love ecahh,

8 comments

30 March 2020 at 14:06

Saya juga merasakan ujian yang cukup sulit disemester akhir karena kuliah diperlakukan online berimbas tidak bisa konsultasi skripsi dengan dosen. dan kemungkinan harus bayar spp lagi semester depan karena lulus jadi tidak sesuai target lagi.

30 March 2020 at 15:35

same la dgn my sis. kesian dia nak spm tahun ni. semua buat online. pening kepala asyk pandang phone je huhu

30 March 2020 at 20:28

Ameen.. :) untuk awak pulak, semoga berjaya ye untuk semester akhir ni. Ika akui sebenarnya pembelajaran secara f2f tu lagi best kan sebenarnya kan sebab dapat jumpa kawan-kawan. lepas class boleh lepak kat cafe dalam campus :D tapi pembelajaran dalam talian akan jadi pengalaman yang menarik jugak.. semoga berjaya ye untuk semester akhir ni :D

2 April 2020 at 11:46

Kawan2 cikshuya pun tahun akhir dkt usm jugak. Hee. Stay safe awak.

2 April 2020 at 21:59

Lya pula baru je start first sem when this hit. Hopefully, we would get through this phase successfully, main!

2 April 2020 at 23:05

I'm also currently in my final semester in master's degree. We only managed to go through four weeks of the semester before the MCO happened. Hope you take care of yourself at home!

3 April 2020 at 22:00

moga wabak ni segera berakhir.. ^^

24 April 2020 at 17:52

alahai. aida boleh feel kesedihan tu.
final semester kekadang is the klimaks of everything.
masa tu la nak plan mcm2 dgn kawan2 sebilik, sekelas, sebatch.
laskopek lah org kata, kan...
takpe. lepas grad, uolls boleh plan.

Post a Comment