Monday 2 June 2014

Apa itu cinta?

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 

 "Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang”

Jika kita perhatikan betul betul kisah ni,Al Quran tak agung agungkan pun cinta Yusof dan Zulaika,sepertima yang di agung agungkan dalam kad kad kahwin. Al Quran menekankan perjuangan seorang rasul dalam jihad melawan nafsu,ia juga memuliakan taubat seorang wanita yang cuba hendak berzina. Orang yang sangat penting kita nak amik di sini,biarlah kita segagah yusof,seinsaf zulaika...

Baik,kita nak dapat cinta Allah,kita kena kenal Allah, nak kenal Allah dia ada jalan wahyu,pertunjuk rasul,ada dengan jalan akal,kita mengkaji dan memahami ilmu ilmu sains yang dapat membawa kita merasai adanya pencipta dan juga memboleh mengenali Allah dengan fitrah manusia. Suara fitrah itu di install semula jadi untuk mencari Allah.

Orang soleh tara mana,kalau tak jaga hati dia boleh jadi ketidakketahuan hala. Cinta itu degupan atau lintisan yang lahir dari hati kita. Hati itu seperti raja yang perlu di uruskan. Kena pause. Tekan button pause dalam minda kita!! Aku ni sedang letakkan cinta makluk nombor ke satu atau cinta matlamat nombor satu? Aku sedang ikut panduan wahyu atau panduan nafsu? Itulah pentingnya kesedaran,supaya tindakan kita tidak kecundang.

Bila raja bernama hati itu baik dalam kerajaan diri,soal cinta mudah diuruskan. Soal cinta ini akan merunjuk panduan Allah. Kenal mana halal mana haram. Cinta Allah lebih besar dan menyelebungi akal kita. Rasa nikmat ini tidak akan dapat rasa kalau kita tak cuba untuk mendekati Allah.
Pilihlah Cinta high class? Cinta berstatus cinta? Cinta biasa biasa?
Lots of love ecahh,

2 comments

2 June 2014 at 15:42

Nice entry cacah.. 5 star utk cacah. :)

2 June 2014 at 16:12

안녕하세요~ HI~ this is Twinscraftlife! please visit our blog shop! we sell various cool handmade stuff!! 꼭 오세요~~^^
twinscraftlife.blogspot.com

Post a Comment