Saturday 28 December 2013

Hujung tahun bajet habis?

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 

 "Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang”

Hujung tahun kita makan ikan kering! Haha. Yum yum sedap. Masak lemak sedap weh!! Hahaha. Okay sedia maklum kalau akhir tahun je mesti beli peralatan barang sekolah. Tapi tahun ni aku rasa sat sangat cuti! Dan aku rasa tak ada feel nak pih sekolah! Hok alohh aku dah habis spm lah. Kehkehkeh :p


Asal hujung tahun pasti nak melabor duit bebanyak. Kan kan? Yelah,nak beli peralatan sekolah,baju sekolahh,beg sekolah. Adehh? Aku kelmarin keluar bandar dan tunggu kawan dalam pasaraya tu tengok mak bapak khusyuk membeli baju baju sekolah anak mereka. Sayangnya,aku terfikir macam mana kalau yang tak mampu? 

Kita hidup ni kena beringat ingat sebelum habis. Beli benda yang penting bukan yang ikut kemahuan. Bila kita dah besar kita akan sedar bahawa besar nya jasa mak bapak! Besar weh! Bukan sekecil zarah. Aku bila masuk form5 aku rasa segan nak mintak duit dah dari mak ayah untuk beli barang kemahuan. Keperluan terpaksa mintak jugak sebab tak kerja -_- Sejujurnya masa form1 form2 aku tak pandai guna balik barang. Asal nak masuk tahun baru semua benda nak baru. Gilo nama nye tuu! 
"Ayah nak beli liqiud paper nim ".. Ayah menjawab " Yang tahun lepas ada lagi kan "
Serius masa nim terasa. Bila fikir balik betol kan semua ni? Jangan barang lama kita buang padahal bawak banyak manfaat k! Kan? Bersedehana itu lebih baik daripada berlebih lebihan!!

Okay meh nak senarai barang yang boleh guna balik :-
  • Beg sekolah
  • Alat tulis. 
  • Buku yang tidak digunakan 
Okay,kita perlu bijak untuk berbelanja. Kita boleh bajet sebelum mebeli yakni membuat senarai pembelian agar tidak membeli barang yang tidak dijangka. Aku selalu macam ni asal nampak benda berkenan nak je amik -_- teruk kan? Tapi bila lama lama kita membesar dan bertapa bernilai nya wang kita akan pandai menjaga! Pecaya lah. Aku pun pernah mengalami alam kanak kanak. Aku dapat rasa:)

Okay sampai disini sajalah. Tertiba ja idea hilang. Selamat ke Tahun Baru (2014). Tutup buku lama buka buku baru okay?  Selamat pandai berbelanja sebelum habis kang kena makan ikang kering. Hikhiks~
Hendak seribu daya,tanak seribu dalih~

Lots of love ecahh,

6 comments

Fatimah Syarha
28 December 2013 at 21:01

Betul tu. Pembelajaan hujung tahun ni makan ikan kering. Tapi demi anak2 ibu bapa sangup. sb kejayaan yg dirasaa nanti akan bagi ibu bapa bahagia. sayangi ibu bapaketika masih ada:))

28 December 2013 at 21:39

yaa setuju dgn entri ni xD

28 December 2013 at 22:28

Betul tu kak. Tak perlu nak membazir kalau barang lama masih elok. Bila semakin besar, barulah faham bagaimana. :)

28 December 2013 at 23:50

Tetiba rinduu pula zaman persekolah . Huhu .

29 December 2013 at 13:15

tu la... what goes around. come around. hee.. :)

29 December 2013 at 18:25

betul, byk gila kot duit kena pakai. Hihi thankss tauuu <3

Post a Comment