Saturday 22 September 2018

Setiap orang ada rezeki!

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 

 "Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang”

Assalamualaikum dan selamat petang,

Ramai antara kita yang masih tak percaya rezeki yang telah ditetapkan oleh Allah S.W.T? Kalau percaya tak wujudlah perasaan hasad dengki sesama sendiri dan sebagainya. Hidup kita jangan pernah bandingkan kehidupan dengan orang lain kerana Allah memberi rezeki yang berbeza kepada setiap orang.

Setiap manusia rezeki tak sama, ada yang dapat kerja awal, ada yang dapat jodoh awal, ada yang dapat peluang untuk sambung belajaq, ada yang sentiasa murah rezeki dan sentiasa untung dan lain lain. 

Hasil carian imej untuk rezeki masing masing

Ada orang umurnya panjang tapi sepanjang hidup dia hanya berpeluang untuk hidup sederhana saja, sebab apa? Rezekinya adalah pada umur yang panjang yang mampu untuk melihat anak cucu sampai membesar, tengok perubahan zaman. Tu pun salah satu rezeki. Betul?

Ada orang hidupnya mewah tapi umur pendek sebab rezeki dia kurang untuk membuat dosa, mungkin jua hisabnya lebih ringan. Ada orang rezeki pada wang dan harta yang banyak, tapi hidup dia tak tenang atau terancam sebab kekayaan. Ada orang rezeki bisnes yang berjaya, tapi hidupnya sentiasa dalam kesibukkan.

Ada orang tinggal di kampung dan hidup secara sederhana, tapi rezekinya terletak pada ketenangan jiwa, bebas hutang dan sebagainya. Ada orang juga hidup yang sentiasa bersilih ganti dengan sakit. Tapi dengan sakit itulah yang akan membawa dia untuk sentiasa punya rezeki berdoa, beristighfar dan sebagainya.

Jelaskan bahawa, rezeki Allah bukan datang dengan satu cara atau one way. Kita perlu melihat dengan mata hati untuk menilai rezeki Allah itu sama rata yang mampu mengelakkan kita merasa kecewa dan hasad dengki. Cuma semua tu terletak pada kita untuk melihat rezeki yang berbeza, jika tengok positif maka hidup dalam aura positif dan sebaliknya.
Jom sama sama kita ubah mentaliti hidup kita!
Lots of love ecahh, 

3 comments

8 July 2018 at 00:16

betul. semua ada bahagian masing2. semoga kita semua murah rezeki selalu =)

8 July 2018 at 14:32

timeline org berbeza beza. hai aisyah, inspired by your post :)

12 July 2018 at 22:46

Rezeki kita lain lain. Yang penting usaha and dont be so bitter dengan orang lain.

Post a Comment