Monday 27 June 2016

Tips : Ciri blog yang terbaik dan kemas.


Assalamualaikum dan selamat malam,

Malam ni aku berkesempatan untuk update entry blog lagi dan sudah pasti entry kalini aku akan bagi info yang sangat berguna untuk blogger sekalian. Melalui pemerhatian aku, maka terjadilah entry ni yang serba kekurangan.

Blog yang terbaik tu tak semestinya terletak pada design tapi terletaknya pada kekemasan dan bagaimana kita mengolahkanya. Nak tau apa yang perlu ada pada seseorang blogger untuk blognya? Okay meh kita checkup balik blog kitaa.
  • Kotak follower
Okay, ni benda penting bagi seorang blogger. Kotak follower sangat pentinggg tau. Sebab ada masa aku blogwalking, ada sesetengah blogger tak menggunakan kotak blogger yang sedia ada malah menggunakan yang code code tu. Bagi pengetahuan kalian, blogger yang dah follower beribu raban blog, lepastu apply nak follow pakai code tu memang tak berkesan tau. Follower pakai code tu ada limit. Aku pernah follow pakai code, lepastu aku refresh dan ianya masih sama. Faham tak? Nak selamat guna kotak follower macam gambar di bawah ni. Tak kisah kalau korang nak hidden follower ke apa, janji ada kotak follower ni. 

Ada setengah tak suka pakai kotak follower ni kan, takpa semua ada pendapat sendiri kan. Tapi percayalah kotak follower ni lebih eligent dan lebih menarik dan sangat sangat senang untuk semua blogger untuk blogwalking antara satu sama lain.
  • Kotak sembang
Setiap kali kita blogwalking, kita akan tinggalkan jejak. Betul tak? Haa, nampak tak bahawa kotak sembang ni sangat penting. Aku setiap kali online blog, akan check kotak sembang ni dan akan blogwalking balik ke blog yang dah datang blog kita. Kotak sembang ni banyak jenis ada, tapi kalau nak senang pakai jelah cbox.ws tu. Simple dan boleh menggunakan warna apa yang kita nak mengikut tema blog. Macam mana kotak sembang cbox.ws tu? Sini, saya attach sekali gambar.


  • Pemilihan lagu yang tepat
Lagu yang tak tepat akan menyebabkan pembaca close tab tertiba. Tapi pemilihan lagu yang betul, akan menyebabkan pembaca stay up dengan blog kita. Kadang ada pembaca yang akan buka blog kita semata mata untuk dengar lagu saja. Betul? Nak lagi senang, takyah letak lagu dalam blog. Biar kosong. 

  • Blog tak berat
Blog tak berat ni bermaksud bila kita loading page tu tak lama. Bak kata orang, sekali klik dah keluar semua. Bayangkan bila kita bukak page tu, lepastu terpaksa nak menunggu loading. Lama sangat sampai kita akan close tab terus. Betul? Kita nak orang blogwalking blog kita, kita kena senangkan orang. Macam mana nak check berat blog? Sini saya sediakan entry khas [SINI]
Yeay blog aku malam ni mencatatkan hanya 8.4 seconds dan ianya dalam kategori ringgan berbanding dengan design lama iaitu 11 second something. Macam mana nak bagi ringan? Senang ja jangan letak widget widget yang tak penting tu, dan buat lah satu page dalam 1-2 post sahaja. Korang boleh google lagi untuk cara kurangkan berat blog tu.

Okay, tu jaa ciri ciri yang boleh aku senaraikan untuk korang cuba. Trylah mana tahu pageview korang boleh meningkat sehari kan. Kita nak mudahkan orang datang, kita kena mudahkan kerja diorang dan jangan susahkan mereka. Ingat tu. Nak jadi blog yang terbaik dan kemas kan? Cuba ikut cara ecah bagitau sebab ecah memang menitik beratkan aspek aspek ni. 

Selamat mencuba..Ini pendapat ecah, apa pendapat kalian? Meh share, drop your comment here okay. Saya akan baca satu persatu! Korang pon rajin kan diri baca comment untuk tau pendapat pembaca...Chaiyok!

Lots of love ecahh,

12 comments

27 June 2016 at 22:15

wahhh.. tq ecahh.. sangat berguna untuk piqah.. ^_^

27 June 2016 at 22:37

Harap2 blog Scya ringan haha

27 June 2016 at 22:44

Yeay, baca entri :) Sis punya blog berat 4.39. Nasib baik ringan hehe. Thanks ecah :)

27 June 2016 at 23:20

satu lagi.. iklan yg terlalu bnyk kadang menghalan pembaca nak baca.serius mmg close tab terus.. x baca pun xpa.. hehe. pendpat nab

28 June 2016 at 01:12

Yes. Setuju dengan ecah ^^

28 June 2016 at 01:52

setuju part berat kita punya blog tu! sebab kadang2 kita malas nak tunggu blog orang loading >.< and lagu yg smooth tu penting. kang letak lagu rock, terkejut orang yg bukak blog kita. haha

28 June 2016 at 05:31

Tak suka blog yg mula2 masuk macam2 iklan kluar nk kne ttup..

28 June 2016 at 12:02

blos sy 1.44s je😂,jemputla tgk

28 June 2016 at 14:45

Wah. Thanks for the info. Blog awak pun kemas. Pada saya, blog kemas ni penting sebab we are selling ourselves too. I am excited to test the speed of my blog. Absoultely will try that out!

Anonymous
28 June 2016 at 18:26

tq share ni

28 June 2016 at 23:23

useful tips ^.^
kena ringankan blog la lepas ni, hrmmm

30 June 2016 at 19:14

sorry for asking,im newbie,haha,so kotak followers yg skrg pnye mmg g+ punye je ke yg ada?

Post a Comment